Платена vs. безплатна публичност

Нещо ново сред печатните издания, поместващи материали за PR (ново е поне за мен).

От месец март списание "Мениджър" стартира нова рубрика с името "Моята пиар история", която ще представя водещи PR специалисти в България с техните истории -  за това как са започнали кариерата си. В материалите към тази рубрика PR специалистите ще разказват за онези хора, събития, кампании, които са преобърнали живота им и са им помогнали да разберат големия смисъл на професията. 


Рубриката стартира с Николай Неделчев - управител на Publicis/MARC Bulgaria. Той разказва за началото на кариерата си и как благодарение на учителката му по английски език е имал възможността през 1994 година да започне работа за Apple. Разказва за начините, по които е търсил как с малко бюджет да води ефективна комуникационна кампания, и как това го е отвело до концепцията на интегрираните маркетингови комуникации. Споделя за едно от първите корпоративни издания на българския пазар "Apple News" и за първото сред технологични изложения у нас Apple Expo, след които започва и познатото ни специализирано IT изложение BAIT Expo.

Много интересен материл! (Прочетете го). 

Чета си аз статията, и се радвам на добрата идея на рубриката, както и на готината история на Николай Неделчев, за който наистина не знаех, че е започнал своята кариера с работа за Apple. Неусетно стигам до края на статията, която заема сраница и половина и... съответно остава една половин страница свободна, която ... (дръжте се здраво) е заета от реклама на Майкрософт, която гласи: Дни на Майкрософт 2010. 

И макар че бях сама в стаята, се чу едно УАУ! Ето защо: 

Известна личност (в случая PR специалист) говори за вашата компания (Apple) 
VS
Докато вашият конкурент (Microsoft) си плаща за реклама 

Ето как страничният наблюдател като мен може да измери успеха на една компания, простичко е: за добрите компании се говори, а за не толкова добрите се плаща, за да се прави реклама. 


А всъщност няма по-ценна "реклама" от това външен специалист да говори за вашата компания/клиент/организация. Предимството на безплатната публичност е много силно пред платените рекламни съобщения - журналистическите материали, статии, интервюта, коментари са много по-достоверен и надежден източник на информация от платеното рекламно пространство. 

Не отричам силата на рекламата в никакъв случай, а само посочвам по-ефективната комуникационна техника. От друга страна си напомням, че винаги трябва да се внимава в какъв контекст се слага една печатна реклама, защото тук в този случай можеше да има статия против тютюнопушенето, а до нея реклама на марка цигари, което автоматично превръща рекламата в по-малко ефективна.  

Тези две страници от списанието са нагледна демонстрация на видовете публичност, която не знам дали се е случила случайно или не. Но ако бях на мястото на Майкрософт нямаше да съм доволна. 

2 Comments:

Post a Comment