Когато едни губят, някои печелят

 
Ако до преди година-две се смяташе, че всяка публичност е добра публичност, то сега корпоративния свят обръща по-голямо внимание на своя имидж. Рецесията направи компаниите по-чувствителни и внимателни към името, което изграждат в обществото. Ричард Еделман CEO на една от най-големите PR агенции по света - Edelman, казва: "Преди бяхме опашката на кучето. Но днес PR-ът стои зад много бизнес решения". 
 
Ако направим сравнения с други форми на маркетинг, се вижда, че последните две години са успешни за PR-a. През 2008 година има повече от 4% ръст на приходите, а през 2009 година -  почти 3% ръст. Приходите от реклама за 2008 година са спаднали с 3%, а през 2009 година - с 8%. 
 
Разбира се, не всички фирми в PR бизнеса са се радвали на финансов ръст. Около 23% бележат финансови приходи и обикновено това са едни от най-големите фирми, водещите в бранша, и ползващи се с доверие. 
 
Една от причините за развитието на PR бизнеса въпреки финансовата стагнация е, че много често за PR е необходим по-малък бюджет, отколкото за масова рекламна кампания. 
 
Голямо преимущество за PR-a е и променящата се медийна среда. Развитието на социалните медии и на интернета като цяло са в основата на PR бума. Зад присъствието на много големи компании във Facebook и Twitter, стоят PR специалисти. PR агенциите все по-често се наемат и със задачата да се проучва и изследва мнението на клиентите и имиджът на бранда он-лайн. Когато двама от служителите на пицарии Domino's пуснаха видео клипче в мрежата, показващо как тъпчат в носовете си съставки, които после слагат в пиците, изпълнителният директор на компанията в отговор веднага се извини на клиентите отново с видео клип, качен в интернет.
 
Не бива да се пропуска и друг важен интернет инструмент, който помогна. Развитието на блогосферата се оказа определящо за развитието на PR-a. PR агенция Ketchum даде предложението на IBM да стартират блог, в който всеки от директорите да пише за устойчивост. 
 
Според очаквания и предположения, PR бизнесът в САЩ ще спечели приходи от над $8 милиарда до 2013 само от он-лайн кампании като изброените по-горе.  
 
Материалът е написан по статия от списание Economist:
Public relations in the recession  
Good news
Jan 14th 2010 | NEW YORK
From The Economist print edition

 


0 Comments:

Post a Comment