10 февруари 2010. Важна дата в историята на белгийската реклама. А може би и не само.
Сутринта видях споделен линк от Любомир Аламанов във facebook, който препращаше към уникална (поне за мен) интернет проява от страна на рекламните агенции в Белгия. Става въпрос за виртуален протест в рамките на тази седмица, предприет от ACC (Association of Communication Companies) или Асоциация на комуникационните агенции.
Протестиращите искат: в конкурсите за наемане на обслужваща рекламна агенция, организирани и ръководени от бизнеса, да участват единствено и само по 3 агенции. Това е правило записано в харта от 1990 година, приета от ACC и UBA - Асоциация на рекламистите, но което не е спазвано. Прието на думи, но не и като практика между бизнеса и рекламистите. Напротив. Към настоящия момент в Белгия в конкурс за един проект се състезават над 10 агенции, които влагат много ресурси (усилия, енергия, творчество, време, you name it...), за да се борят за крайната победа - да поемат изпълнението на определена задача. А колкото повече участници има, толкова повече време за оценка е необходимо, освен това толкова по-трудна става и евентуалната победа от гледна точка на големия брой състезаващи се. Което превръща целия процес в почти безсмислен и в загуба на време. Вместо, например, усилията да бъдат насочени и съсредоточени върху качественото обслужване на настоящите клиенти на агенциите и предоставянето на по-добри крайни продукту.
Кампанията е простичко, но креативно реализирана - вижте http://www.accbelgium.be/. Протестиращите агенции, членки на ACC, както и самата ACC, изключват сайтовете си и тази седмица минават офлайн. На началната си страница обаче изписват Website cosed и поставят съобщение на бял фон с черни букви. Уникално въздействащо е да видиш сайта на топ международна агенция като Saatchi затворен! Всички съобщения на началните страници са свързани по между си в кратък текст, в който се обяснява причината на протеста и исканията на агенциите. Текстът започва от сайта на ACC и за да бъде прочетен целият се минава от сайта на една агенция към сайта на друга и така през 19 сайта. Сред протестиращите се подреждат имената на McCann Lowe, Kunstmaan, VVL BBDO, Saatchi, Punta Linea, VVL, Famous и други.
Какво мога да кажа освен: WOW! Идеята е меко казано страхотна, практична, презентирана умно, интелигентно и хитро, впечатляваща и хващаща вниманието.
Десислава Бошнакова отправи въпрос във facebook относно българската ситуация. Първата ми мисъл беше, че това определено (ако въобще е възможно да се случи) би се отразило доста позитивно на агенциите у нас. Най-вече поради една конкретна доста грозна причина, която поне на мен ми е правила лошо, лошо впечатление: в България често се случва да се правят конкурси с цел "събиране на чужди добри и свежи идеи". Нека обясня какво имам предвид: създава се конкурс, канят се за участие определен брой агенции, чийто специалисти сън не спят в (често) кратки периоди да сътворят креативни концепции, отговарящи на зададените изисквания. В последствие идеите на всички без един са отхвърлени и договор няма. Но пък същите тези идеи, представените специално за даден конкурс, но неодобрените (!), могат да бъдат открити в бъдещи прояви на въпросните компании.
Поне заради този лош маниер на работа, си заслужава да има ограничен брой участници в конкурсите.
Любопитно ми е също така, че до 21:54 нито един български информационен сайт не беше превел новината за виртуалната стачка. Или поне аз не открих подобни статии никъде.
Затова: Благодаря на Любомир Аламанов! И на facebook!
Пете, нормално е никой български сайт да не пише по темата. Все пак те не са спрели работа наистина, а правят прост PR-stunt.
Не ме разбирай погрешно, на мен кампанията също ми хареса (затова и писах в моя блог за нея), но не смятам, че ще доведе до нещо.
По въпросите за самите конкурси, това е практика навсякъде по света, колкото и грешна да е от гледна точка на агенциите. Тъжната истина е, че компаниите няма да почнат да се съобразяват с агенциите, тъй като те дават парите.
Но пък евала на белгийците за креативната идея! :)