Mtel наруши авторски права на блогър

На почивка съм в Лондон, но като истински PR специалист си проверявам редовно мейла. (хе-хе) :) И хоп - изведнъж изкочи нещо, което ме шокира, изненада и дори възмути. 

На 11 май в 1:34 българско време получавам информация до медиите, изпратена от Mtel, по повод Mtel Media Masters - събитие за журналистически награди, което се състоя на 30 април и на което присъства известният френски автор Фредерик Бегбеде, както и аз. В прессъобщението веднага фиксирах и разпознах моите идеи и дори цели изречения, копирани от моята публикация за блога ми, написана още на 2 май, в която съм споделила впечатления по повод същото събитие и в която съм писала най-вече за изказването на Фредерик Бегбеде и неговото отношение към новите технологии. 

Тук можете да видите информацията до медиите, изпратена от Mtel. Изреченията, подчертани в червено, са същите като изреченията в моята публикация "Една петъчна вечер с Фредерик Бегбеде" от 2 май.



Няколо PR-ски извода:

1. Mtel ми направиха комплимент, защото явно пиша доста добре :) 

2. Но за Mtel, това е голям PR гаф. Защото >> Първо: Изпращат "нова" информация за събитие, състояло се преди 10 дни. Второ: Моля ви, не правете като Mtel! Никога не копирайте чужда информация и не я разпространявайте от свое име. Да, може да ползвате чужди текстове за вдъхновение, но ако толкова много ви харесват и искате да ги включите към вашия текст, то цитирайте, посочвайте автора и се допитвайте до него. 

3. Не забравяйте силата на новите технологии - в публичното пространство няма никакви ограничения, всичко се вижда и знае. 

4. Наемайте си добри PR специалисти и не подценявайте тяхната роля - могат да ви изградят позитивен имидж, но могат и да ви сринат репутацията.

To be continued... 




30 Comments:

  • Не разбирам къде е гафът на Мтел. Доколкото прочетох текста, наблягайки на червения курсив, това са просто цитати на Бегбеде. Ти имаш ли права върху тях ?

  • Някой днес постна в твитър, че да крадеш от един е плагиатство, а да крадеш от много - research. Колегите ти от Хем тел - хем не тел са направили точно това - сглобка от разни публикации. За какво да се пънат все пак. Да изпейстнеш цял параграф едно-към-едно обаче си е пълна наглост. Толкова им е акъла де...

  • Големият абзац е copy-paste, но за Ромео и Жулиета и за прелистването би трябвало да им отдадем benefit of doubt. Ама си е срамота и показва, че нищо не са разбрали от това, което се говори от 10 години- прозрачност на марките, уважение на consumer-a и "страхопочитание" от интернет. Сега и ако започнат да се обясняват и да се защитават, и не дай си боже да обвиняват теб в нещо, картинката ще стане прекрасна.
    Желез

  • Възможно ли е да мислите еднакво ;)Вероятно в Мтел работят на принципа, че идеите летят в пространтвото и е възможно една и съща идея да бъде уловена и реализирана от различни хора по едно и също време!

  • димитър андреев said...

    не го разбирам казуса - м-тел те канят на събитие, от което ти си правиш пост в блога, след това претендираш за права над цитата от бегбеде, просто ми идва в повече този абсурд!

  • не смятам, че мислите на бегбеде принадлежат някому, че да се допитват до "автора" може ли да се цитират:)))) изпусни парата, не се взимай на сериозно - самия бегбеде не би го одобрил:))

  • Ама това все пак не са ли думи на Бегбеде, защото аз също бях там и той каза точно това...

  • Аз не съм сигурен дали освен превода са ползвали друго, но... Може да им поискаш доста пари за експертен превод :)

  • Т.е. цитатите на Бегдебе в този блога са ваши, авторски? Така ли?

  • @Александър Именно, претенциите са за "авторски права" върху превод на думите на Бегбеде и "явно пиша доста добре" е пресилен извод според мен...

  • @ Димитър Андреев: Събитието е организирано от Мтел. Отразява се от журналисти. Прессъобщението можеше да бъде написано като се копира статия от в-к Капитал, от където също са присъствали журналисти, например. Дали ще е от блогър или от журналист, не е от значение, друго е важно - нарушават се права, нарушава се професионална етика. В PR-a едно прессъобщение трябва да съобщава новина, да дава нова и(или) допълнителна информация, а не да копира вече съществуващ текст. В това се състои проблемът. Насочеността му е към хората, занимаващи се с PR и те много добре разбират какъв е кофликтът и истинският абсурд. Повярвай ми, че ако аз напиша по такъв начин прессъобщение за клиент и използвам инфо от нета, ще има лоши последствия. Тук говорим и за стандарт на работа.

  • Петя Стоянова said...

    И аз бях на събитието,чух същото,защото слушах речта:) не е трудно човек да я открие в интернет - ето и линк към нея http://kafene.bg/index.php?p=article&aid=7251

  • димитър андреев said...

    продължавам да не приемам цитат за обект на авторски права. ти сигурна ли си например, че не нарушаваш авторските права на учебника, в който си прочела, че "PR-a едно прессъобщение трябва да съобщава новина, да дава нова и(или) допълнителна информация".

  • Сестро, всъщност тези думи не са ли ги чули няколкостотин човека, а не само ти? Така че лафът за авторските права наистина не е уместен.

  • Съглесен съм с Димитър Андреев. Дойдох на сайта възмутен от интелектуалната кражба, но си тръгвам леко отегчен от поредната PR каскада.

  • Любопитен съм какви ли са заплатите+бонуси+премии в PR отдела на Mtel? :)

  • и ако сега някой публикува целия текст на речта, ще разберем кой кого плагиатства ...

  • Гошо: Колежке, доста се надценяваш. Това че ти си записала публична реч на някого на събитие, организирано от друг и после си ги постнала някъде, не ти дава авторско право върху тях. Хората вероятно са си ги записали и си ги разпространяват, събитието си е тяхно. Ти по тая логика може да ревнеш срещу Ройтерс, че са предали същата информация. Откъде позна, че точно твоя блог са копирали и кое е уникалното в него, че не разбрах. Не съм от М-Тел, стигнах до тук през Туитър, да не почнете да ме храните сега:)

  • ммм ,Бегбеде ме кефи:) всички искат да си присвоят една негова мисъл :)аз ще го цитирам целият и само да сте посмели да откраднете нещо от това дето ще цитирам :))))

  • Гошо: Ама т'ва вярно е пълен абсурд. Ти да не си му лицензиран преводач и personal communicator на Бегбеде, или може би си единствената на света дето знае езика, на който е говорил. Да не говорим, че авторско право върху публична реч на човек е нещо безумно!!!:)

  • Никой не оспорва факта, че това са думи на Бегбеде. Но шансът един текст, който предполагам е бил на разваления английски на Бегбеде, да бъде преведен по абсолютно идентичен начин със същия словоред, ми се струва минимален. Мисля че всеки от вас е превеждал текст и интерпретациите и игрите с думите са доста.

  • Пробвам се да коментирам, защото бяха отправени обвинения в цензура в туитъра (пък не вярвам Петя да цензурира):)
    Иначе моето мнение е - ако той не е казал дума по дума това (все пак май не знае български, предполагам), а е свободен преразказ на Петя и Мтел са взели от блога текста - тогава има проблем (етичен най-малко). Не мога да споря, не съм бил на ивента.

  • Ще дам пример на кражба на интелектуална собственост. Навремето Кеворк Кеворкян записваше предварително въпросите на зрителите към поканения от него гост. През цялото интервю с Асен Босев моите въпроси бяха представяни за лични въпроси на г-н Кеворкян, а не като въпроси на зрител. Тогава разбрах, че имиджа му на мислещ и смел журналист почива на кражбата на смислените въпроси на зрители като мен.
    Тук, при вас, такава дилема не виждам

  • Ставаш смешна

  • Втора проба, за да видя дали обвиненията в цензура имат почва. Ще копи пейстна малко от дискусията ни във ФБ:
    "Накарахте ме да се разровя и според Гуглето, само Барека в Бнюз има подобна статия от 11.05 - http://www.bnews.bg/article-9401 т.е. те са качили буквално пресрилийза на Мтел.
    Според офизиоза на телекома в-к Стандарт, той е казал "Модерните технологии ни превръщат в мързеливи нарциси", т.е. явно е въпрос на превод от френски/ английски е. Но XYZ е прав - поне 30 служители на Мтел са ми "приятели" тук, така че все някой го е видял..."
    ако това мине - Петя, имаш проблем с коментарите

  • касиерите и счетоводителите обичат да украсяват кабинетите си с една крилата мисъл. звучи така - каквото и да ми говориш, знам че става въпрос за пари. за това ме подсети любопитството на мирчев за заплатите в м-тел. явно уважаемата блогърка търси кариера и реализация в организацията, та така привлича вниманието. много жалка история, ако е истина. казвам това, от позицията на пишещ професионално човек, с чийто текстове са пълни десетки сайтове, безброй блогове и купища форуми. платиха ли ми уважаемите блогъри нещо - не, разбира се.

  • оххх, присмял се PR на PR... всичките до един сте идиоти:( А като видя вече блог посветен на маркетинг, реклама и PR, направо ми прилошава... стига сте цапали интернет с глупостите си

  • Абе аман от хора взеащи се насериозно.
    Авторски права и били нарушавали!!!
    Бе айде моля ти се!
    п.с: Сега само да си ми цитирала коментара за отговор - ще те съдя!
    смешковци

  • Не съм ПР специалист, но не е ли новината това, че Бегбеде искал да си издаде речта във Франция?:)))

  • димитър андреев said...

    дано мисълта за бонусите в м-тел не е подтикнала този смешен плач за авторски права:)). наистина по-голям кич от това не е възможно. отиваш на гости и ставаш собственик на речта на чичото от чужбина, дошъл да уважи партито. лошо възпитание...

Post a Comment